Crni petak je put u crveno 

faro-akademija, faro, novac

Općeprihvaćena priča o povijesti “Black Friday-a” je sljedeća: trgovci diljem Amerike cijelu godinu su bilježili gubitke i to crvenom bojom u svojim poslovnim knjigama. Dan nakon Dana zahvalnosti konačno su ostvarile plus i to je bilježeno crnom bojom u njihovim poslovnim knjigama. 1980-tih godina ovo objašnjenje je konačno popularizirano.

Međutim, moramo se vratiti malo dalje u prošlost, u 1950-te godine. Naime, u Philadelphiji se dan nakon dana Zahvalnosti održavala utakmica između vojske i mornarice. Policajci su tog dana imali posebnu glavobolju, naime stvarale su se velike gužve i kaos na prometnicama a uz to su i lopovi pronašli savršeni trenutak za svoj posao krađe po trgovinama. Sve je to policiji otežalo njihov posao te su prigodno taj dan nazvali „Black Friday“.

Iako smo u Hrvatskoj prošle godine trošili više nego 2020. godine, nismo dosegnuli potrošnju rekordne 2019. godine.

Potrošnja u Hrvatskoj na Black Friday

Međutim ono što je zanimljivo je podatak da je čak 58% kupnji na „Black Friday“ 2021. godine bilo impulzivno. I to je ono što je zabrinjavajuće!

Svjesna kupovina je nešto što mi u Faru zagovaramo. Svjesna kupovina ne znači da ćeš manje trošiti, to znači da ćeš svjesnije kupovati. Da nećeš trošiti iznad svojih mogućnosti.

Psihologija iza fenomena Black Friday

Psiholozi sa South African Collage of Applied Psychology navodi 2 psihološka razloga koja stoje iza impulzivne kupnje na „Black Friday“. Prvi je naravno strah, i to strah od propuštanja. Dugi niz godina nisam kupovala ništa na sniženju, čim bi vidjela nešto što mi se sviđa, kupila sam to. Podsvjesno me bilo strah da će to nestati i da mi se više neće pružiti prilika da kupim tako nešto. Drugi razlog je povezan s osjećajem uspjeha. Zamisli taj osjećaj uspjeha kada ugrabiš posljednji komad na sniženju. Razina dopamina u našem tijelu skoči i osjećamo zadovoljstvo, osjećamo se sjajno. Ali, preveliko otpuštanje dopamina nema baš dobar učinak na naše tijelo. Postoje istraživanja koja govore da povećanje dopamina može dovesti do stvaranja ovisnosti kao što je kockanje.

Marketing je posebno snažan ovih dana. Požuri! Nestati će! Još samo danas! Neke su od poruka koje vrište reklame naših omiljenih brendova. U nama se u tom trenutku budi strah od oskudice, od nedostatka. a u situacijama u kojima nas je strah mi se ponašamo iracionalno, a impulzivna kupnja je definitivno iracionalan postupak.

Zato ove godine odluči da ćeš se oduprijeti tome i da nećeš kupovati samo da bi kupio. Već svjesno donosi odluke o kupnji. Ako ta stvar koju želiš donosi vrijednost tvom životu onda to i kupi. Međutim, ako to nešto uopće ne donosi vrijednost tvom životu vjerojatno ti ne treba.

Prioriteti, što ti je važno? Je li ti važno trošiti kao da sutra ne postoji i onda plakati za prolivenim mlijekom danima nakon toga ili ti je važnije sačuvati mir i donositi svjesne odluke.

Što ti je važno?

Kiša već danima pada neumoljivo, vodostaj rijeke je toliko velik da se ona izlila iz korita i sve je više poplavljenih područja. Dobili smo uputu da se evakuiramo. Imaš vremena da uzmeš 5 stvari iz svoje kuće (novčanik, osobne dokumente si već uzeo, oni se ne računaju), kojih 5 stvari su ti toliko važne da ih spasiš iz kuće koju će uskoro odnijeti rijeka?

Koje si stvari „spasio“? Što ti je zaista važno?

Mali poduzetnici u tvom okruženju nisu isto kao i veliki trgovački lanci ili modni brendovi. Oni si jednostavno ne mogu priuštiti takva sniženja (ako mogu ikakva uopće, ali to je priča za neki drugi članak). Neka ti lokalni poduzetnici budu prioritet ove godine, i to ne samo za Black Friday, već i za nadolazeće božićne blagdane. 

Podijeli: