Većina poduzetnika na riječ „trošak” automatsko osjeti nelagodu. Kao da se u toj riječi krije nešto što nam prijeti, kao da nam se nešto oduzima, nešto što moramo držati pod kontrolom, što nas može „pojesti“. Ali trošak sam po sebi nije neprijatelj. Trošak je samo ogledalo naših odluka. Kad naučiš čitati to ogledalo, vidiš puno više od brojeva, vidiš ritam svog poslovanja, mjesta gdje energija slobodno teče i ona gdje se gubi.
Zašto rezanje troškova često guši rast
Najpoznatiji način upravljanja troškovima je „rezanje troškova“ kada voda dođe do grla. Dva su problema ovog načina upravljanja njima. Prvi je onaj očigledan, kad voda dođe do grla puno je prekasno za reagiranje. Drugi razlog je troškovi se ne smanjuju istom brzinom kao prihodi. Prihodi često padnu preko noći, dok za pad troškova trebamo čekati neko vrijeme. Ugovorno smo se obvezali za neke od njih, otkazni rokovi radnika, otpremnine i slično. Spajanjem ova dva razloga dobijemo blagu katastrofu za svoj biznis i javlja se panika. U panici zatim donosimo odluke koje najčešće nisu najbolje za nas i naš biznis.
Rezanje troškova guši rast biznisa. U želji da „spasimo biznis“, često je upravo prvi korak da smanjimo sve troškove. Smanjimo marketing jer „trenutno nije prioritet“, pauziramo edukacije za nas i naše radnike jer „sad nije vrijeme“, odgađamo zapošljavanje jer „nije pametno riskirati“. Ne primjećujemo da smo si time učinili medvjeđu uslugu. Smanjili smo upravo one troškove koji nam donose rast, možda ne odmah ali igramo na duge staze u biznisu. Trošak koji stvara rast nije problem u biznisu, on je gorivo. Problem su troškovi koji ne služe ničemu. Njih ne možemo prepoznati ako svjesno ne upravljamo troškovima.
Trošak kao alat za jasnoću
Umjesto da trošimo kao pijani milijarderi kad novac stiže svakodnevno na naš bankovni račun, pozivam te da razmisliš o svjesnom upravljanju troškovima. Za to je potrebna prvo promjena perspektive ali i sustava. Klasični način podrazumijeva da se troškovi bilježe tek kad nastanu. Knjigovodstvo kaže: evo koliko si potrošio. Ali to je pogled u prošlost, a prošlost se ne može promijeniti. Ono što stvara razliku je kada počneš planirati troškove unaprijed, kada ih vidiš kao dio strategije, a ne kao nuspojavu.
Uzmimo za primjer mali brend koji proizvodi kozmetiku. Vlasnik je postavio cijene, sve funkcionira. Odjednom, kao grom iz vedra neba, dogodi se prilika da se proizvodi nađu na polici jedne trgovine. Iako ovo zvuči kao sjajna prilika, vlasnik je u „problemima“. Trgovac traži svoju maržu i nižu nabavnu cijenu. Vlasnik ovo nije uzeo u obzir kod postavljanja cijene. Sada ima izbor: ili odbiti priliku, ili prihvatiti i izgubiti dobar dio profita. Ovo je trošak rizika koji se mogao predvidjeti.
Sustav koji mjeri prije nego što reagira
Rješenje se krije u sustavu koji mjeri i upravlja troškovima. Upoznaj svoje troškove i kategoriziraj ih na sljedeći način:
- Fiksni troškovi: troškovi koji ostaju približno isti bez obzira na opseg poslovanja (npr. najam prostora, softver, režije, plaće administracije i slično)
- Varijabilni troškovi: troškovi koji rastu ili padaju ovisno o obimu aktivnosti ili prodaje (npr. materijali za proizvodnju, provizije, troškovi dostave)
- Investicijski troškovi: troškovi koji služe za dugoročni rast i unapređenje poslovanja (npr. nabava nove opreme, razvoj novog proizvoda)
- Rizici: troškovi koji nastaju zbog neizvjesnosti i potencijalnih problema (npr. rezerve za reklamacije, osiguranje, troškovi povrata robe, problemi u nabavi materijala)
Fiksni troškovi su stabilni, ali ih je dobro pratiti jer rast ili pad poslovanja ne mijenja odmah i njih. Varijabilne troškove je važno kontrolirati jer oni direktno utječu na profitabilnost proizvoda i usluga. Investicijski troškovi su strateški troškovi, na njih gledamo kroz prizmu ROI-a i potencijala rasta koji nose. Predviđanje troškova rizika omogućuje nam da ne budemo iznenađeni kad se nešto dogodi.
Kako bismo kontrolirali troškove i istovremeno podržali rast, dobro je mjesečno postaviti sebi ova pitanja:
- Koji troškovi donose rast?
- Koji troškovi služe zaštiti?
- Koji troškovi ne doprinose ni jednom?
Koji troškovi generiraju nove prihode ili dugoročno povećavaju vrijednost biznisa? Primjer: marketing kampanja koja donosi nove klijente, edukacija zaposlenika koja povećava produktivnost.
Koji troškovi služe za zaštitu od neočekivanih situacija ili financijskih gubitaka? Primjer: osiguranje, fond za reklamacije, fond obilja za nepredviđene troškove ali i prilike.
Koji troškovi nemaju vidljiv doprinos rastu ni sigurnosti? Primjer: pretplate ili alati koji se rijetko koriste, nepotrebni proizvodi i zalihe, duplikati softvera koji imaju istu svrhu.
Novi pristup upravljanju troškovima
Uspješni biznisi ne pokušavaju imati najmanje troškove. Oni pokušavaju imati najsvjesnije troškove. U praksi to znači da svaki euro ima svoju svrhu. Ako nešto troše, znaju zašto. Ako nešto režu, znaju što time gube i što dobivaju. Takav pristup ne guši rast, već ga podržava. Jer više ne djeluješ iz straha, nego iz jasnoće. A jasnoća uvijek donosi stabilnost.
Uspješan biznis ne znači manje troškove, nego pametnije odluke. Vrijeme je da tvoj novac radi za tebe, s jasnim sustavom i planom rasta. Istraži naše usluge.









