Držiš li korak sa Horvatovima? Vjerujem da ti je poznat termin „keeping up with Joneses“. Definicija ove fraze prema rječniku je: “uvijek željeti posjedovati iste skupe predmete i raditi iste stvari kao vaši prijatelji ili susjedi jer ste zabrinuti da ćete se činiti manje važnima u društvu od njih.” Jonases = Horvatovi. I mi smo danas odlučili prekinuti s njima, a evo i zašto.
U prošlosti smo držali korak sa prvim susjedom. Ili onim susjedom koji je najbogatiji u selu ili kvartu. Svaki kvart ili selo ga ima. Svi ostali su ljubomorni na njega, ali pokušavaju držati korak s njim. I mi smo držali korak sa „Horvatovima“, samo što su u ovom slučaju „Horvatovi“ bili ljudi iz našeg okruženja. Možda je to bio neki kolega na poslu, ili neki influencer ili poznata osoba. Sa kime ti držiš korak?
Vrijeme je da prekinemo tu tradiciju. Ne trava nije zelenija kod susjeda, kod tog influencera kojeg pratiš ili kod kolege poput kojeg želiš biti.
Dvije strane istog novčića
Podržati ćemo napore da postaneš kao tvoj idol ili osoba koju idealiziraš ako se trudiš svakodnevno promijeniti život kako bi živio život kakav on živi ako je to stvarno što ti želiš. Međutim, druga strana tog novčića je da često krenemo naopako. Krenemo sa životom iznad naših mogućnosti. Zašto je to naopako? Zato što vjerujemo da zato što naš idol nosi tu brendiranu torbicu i izgleda tako presretno na toj slici na instagramu koju je objavila, da baš ta torbica donosi sreću. Ako kupim tu brendiranu torbicu, svi moji problemi će nestati.
Žao mi je, moramo te razočarati, neće nestati nego će narasti do neslućenih visina zbog novaca koje si potrošila a nemaš trenutno. Ulaziš u začarani krug. Govoriš si, okej, možda ako odem na to putovanje ili u taj predivan restoran, onda ću zasigurno biti sretnija.
Jednog jutra se budiš sa udarcem realnosti. U dugovima si na kreditnoj kartici, minus na tekućem je crven da crveniji ne može biti. Imaš hrpu stvari za koje si mislila da će te usrećiti ali ti si i dalje nekako nesretna. Što sada?
Držanje koraka sa Horvatovima ima korijene u psihologiji
Kupnja materijalnih stvari kako bi impresionirali druge ili bili dio njihovog kruga naziva se „upadljivom potrošnjom“. Termin je to koji je 1899. godine osmislio sociolog Thorstein Veblen. Njime je opisao nove bogataše koji su javno prikazivali svoje bogatstvo kao način pokazivanja moći i prestiža. U 19. stoljeću je to možda krenulo sa onima koji su stekli bogatstvo i trudili se držati korak sa pripadnicima „old money“ društva, međutim danas je to mnogo lakše. Danas imamo na raspolaganju minus na tekućem računu, kreditne kartice, metodu: „buy now, pay later“. Financijski sketor je sve inventivniji u tome da nam omogući trošenje novaca. Ali nisu oni krivi, oni samo slijede naše želje, a naša želja je držati korak sa Horvatovima.
Držanje koraka sa Horvatovima ima više veze sa psihologijom i našim ponašanjem nego sa vještinom upravljanja novcem. Odgovore možemo pronaći u životinjskom svijetu. Paun širi svoje prekrasno perje kako bi zadivio druge i privukao partnericu. On se razmeće svojim perjem, kao što se lav razmeće svojom grivom. Ljudi se razmeću onime što je vidljivo, a to su danas često materijalne stvari.
Vezanost za materijalno
Brad Klontz, financijski psiholog kaže da „životinjski mozak“ preuzima kontrolu kada je u pitanju novac. Podsvjesno tražimo potvrdu svog društvenog i ekonomskog statusa u našem okruženju. “To nema racionalnog smisla, ali životinjski mozak nam govori da razmišljamo u smislu preživljavanja i užasna je ideja biti ostavljen. Najsporiji trkač propusti ručak ili postane ručak,” kaže Klontz. “Ljudi misle da im trebaju te stvari.”
Stvari koje kupujemo postaju dio našeg identiteta i može biti teško odvojiti se od njih.
I sama sam bila vezana za materijalno (vjerojatno sam još i uvijek iako radim na tome), automobil koji sam vozila bio mi je potvrda uspjeha. Ako ne vozim taj automobil znači da sam neuspješna, a tko želi biti neuspješan. Sve to ima korijene u mom okruženju, ali i u tvom. Sjeti se samo svih ljudi koji odu raditi u inozemstvo i kada dolaze na odmor voze najbolje automobile. Stoji li iza toga zaista mogućnost da to voze, imaju li taj automobil na leasing, je li taj automobil od firme u kojoj rade a dobili su ga na korištenje. Je li zaista taj automobil simbol njihovog uspjeha ili samo želja i potreba za razmetanjem kao što se paun razmeće svojim perjem? Slušala sam, a i danas vrlo često čujem od klijenata s kojima radim, moraš voziti dobar auto da klijenti vide da ti dobro ide.
Kako prekinuti sa Horvatovima?
#1 Promjeni money mindset
Čitajući članak do ovdje si već mogla vidjeti kako je zapravo tvoj mindset odigrao važnu ulogu u tvojoj financijskoj situaciji. Promjeni način razmišljanja. Suoči se sa realnošću (da, vrijeme da si priznaš zašto si zaista pokušavala držati korak sa Horvatovima) i kreni od te točke mijenjati svoju situaciju.
#2 Troši ispod svojih mogućnosti
Trošenje ispod svojih mogućnosti je recept za stvaranje života koji želiš. Novac je tu da se cirkulira, ali ne novac koji nemamo, već samo onaj koji imamo. Da možda si u ovom trenutku ne možeš priuštiti ručak u najboljem restoranu u gradu, ali postoje i drugi restorani. Postavi ciljeve i prioritete. Je li ti zaista u ovom trenutku prioritet ta torbica kako bi mogla objaviti na društvenim mrežama fotografiju na kojoj si ti nasmiješena sa torbicom u prvom planu? Ili su ti prioritet tvoji ciljevi?
#3 Postavi prioritete
Da bi ciljevi postali stvarnost važno je da radimo na njima, ali i da postavimo prioritete. Ako želiš da život kakav vidiš na drugima postane tvoja realnost jednog dana radi za njega. Nemoj sada živjeti život koji nije moguće živjeti. Ako si u ovom trenutku ne možeš kupiti L’ocittane kremu, sigurna sam da je dobra i ona Ziaja. Odnosno biti će dobra ako ti je fokus na mekanom i njegovanom tijelu. Ali ako ti je fokus na tome da pokažeš da si kupila L’ocittane kremu onda si na sigurnom putu da „upadljivo trošenje“ postane tvoja realnost.
Izvor fotografija: Pexels