Put jednog poduzetnika

poduzetnistvo, faro akademija, faro, mentorstvo

Promatrajući poduzetnike već duži niz godina, došla sam do jednog business modela: Put poduzetništva. Odnosno piramida koja ima tri stepenice u život svakog poduzetnika. Nismo došli na ovaj svijet da bi sve radili sami. Zašto bi postojala sva ta zanimanja ako ćemo mi sve sami raditi. Na početku poduzetničkog puta svi smo mi “doer”, ali trebali bi težiti tome da dođemo do sljedeće ljestvice – CEO. Međutim, većina poduzetnika ostane na toj prvoj ljestvici. A ta prva ljestvica predstavlja opasnost za njihov biznis. Jer se vrlo često nađu u začaranom krugu iz kojeg ne znaju izaći van a posljedica toga je da su u 80% poduzeća koja propadnu u prve tri godine poslovanja.

Put poduzetnika, izvor: Canva

Prva stepenica poduzetništva: DOER

Prva stepenica je sami početak poduzetništva kada smo svi mi bili (ili smo još uvijek) „Katica za sve“. Ključne karakteristike poduzetnika na ovoj ljestvici su: 

  • fokus mu je na produkciji bilo proizvoda ili usluga
  • sve radi sam
  • sam generira sve prihode u svom poduzeću i odgovoran je za svoj cash flow 

Poduzetnici koji su na ovoj prvoj stepenici imaju raspršen fokus, njihov fokus nije na biznisu već su u biznisu. Jednostavno nema vremena baviti se sa svojim biznisom od količine operativnih zadataka. A s vremenom se javlja i opći osjećaj neproduktivnosti i ima osjećaj da nije ništa radio cijeli dan, posao stoji i ne raste ili ide nekom svojom putanjom koja ga ne zadovoljava. Ali, zbog umora i preopterećenosti ne može se posvetiti svom biznisu.

Jesi li zaposlenik u svom poduzeću, ili si vlasnik svog poduzeća?

Kako doći na drugu stepenicu – CEO? Početi se baviti svojim biznisom. Odvojiti najmanje 3-4 sata tjedno kada ćeš raditi samo na svom biznisu. To znači da ćeš razmišljati o strategiji svog biznisa, kako i što promijeniti? Pogledati ćeš svoje brojeve, što ti oni govore? Tvoji brojevi su tvoj feedback! Uvedi praksu CEO dana u svoje poslovanje, dana kada ćeš se baviti samo sa svojim biznisom, operativne poslove u tom vremenu ostavljaš po strani.

Na ovoj stepenici se često suočavamo sa raznim strahovima. Neki od tih strahova su: strah od biti viđena, strah od zapošljavanja i angažiranja suradnika, strah od gubitka kontrole. Konstantno si postavljamo pitanja jesmo li dovoljno dobri, sumnjamo u sebe i svoje proizvode i usluge.

Zaboravljamo da smo mi slikar koji ima platno ispred sebe. Slikar odlučuje kako će njegova slika izgledati. Slikar si ti, a platno je tvoj biznis. Ti biraš kako ćeš naslikati sliku svog biznisa.

Druga stepenica poduzetništva: CEO

Nakon što se odluče baviti sa svojim biznisom na način da upravljaju njime poduzetnici uskaču na drugu stepenicu i postaju CEO. Cilj svakog poduzetnika bi trebao biti dostići ovu stepenicu svog razvoja u poduzetništvu. Ključne karakteristike poduzetnika na ovoj ljestvici su: 

  • fokusiraju se na kvalitetu svojih proizvoda i usluga kao i na proces svog biznisa
  • zapošljavaju radnike / suradnike i delegiraju poslove u kojima ne uživaju i koji im kradu vrijeme 
  • više nisu sami odgovorni za proizvodnju svog prihoda i svoj cash flow

Uzmimo za primjer vlasnicu frizerskog salona. Na prvoj stepenici, ona možda i ima radnike, ali ne može si dozvoliti odlazak na putovanje kada bi ona to željela jer je “vezala” klijente za sebe i svi žele raditi samo s njom. Ne stiže se baviti svojim biznisom, uslugama koje nudi, radnicima i njihovom unaprjeđivanju jer konstantno radi. Upravljanje novcem i financijama je sporedna stvar, nikako da dođe na zelenu granu. Stalno nešto nedostaje.

Druga stepenica – CEO bi značila da odvaja vrijeme kada se bavi samo sa svojim biznisom, bilo to pola dana tjedno ili cijeli dan. Ali tih dana se ne bavi poslom frizera već sa svojim frizerskim salonom. Klijente preusmjerava na radnice kako bi ona imala više vremena baviti se sa radnicima i učiti ih da budu bolje. Ne boji se odlazaka radnica jer ima vremena pružiti im najbolje moguće uvjete i okruženje jer se bavi sa svojim biznisom. Odlučuje se angažirati stručnjake u svom području kao što su vođenje društvenih mreža, redizajn loga i slično. Ona svakodnevno radi na svom biznisu. Sada se putovanja više ne čine toliko neostvarivim snom.

Treća stepenica poduzetništva: LIDER

Tek kada smo na drugoj stepenici – CEO, tek tada možemo razmišljati o tome da postanemo lider jednog dana, u punom smislu te riječi. Prema definiciji lider je: onaj koji je zadužen, osoba koja uvjerava druge ljude da slijede. Dobar vođa ulijeva povjerenje drugim ljudima i potiče ih na djelovanje.

Lider ima viziju za svoje poduzeće i drži tu viziju. On je odgovoran za to da prenese tu viziju na druge ljude. Karakteristike poduzetnika na ovoj stepenici su: 

  • fokusirana na viziju koju ima za svoj biznis
  • njen biznis je njena investicija koja joj daje slobodu 
  • prihodi nastaju bez obzira bila ona prisutna ili ne

Vlasnica frizerskog salona iz našeg primjera bi u tom slučaju kao CEO imala vremena se baviti sa svojim biznisom. Mogla bi generirati dovoljno prihoda i kada bi dobila neku ideju implementirala bi ju. Pa možda čak i to bila ideja za otvaranjem lanca frizerskih salona. Tada bi ona kao lider držala tu viziju, širila svoj tim i brinula se da su svi na “istoj stranici” kada je u pitanju razvoj njenog biznisa.

Poduzetništvo je put. Poduzetnik je osoba koja ima viziju i ide za tom vizijom. On je inovator. Put neće biti ravan i označen. Put je pun kamenja, drveća koje je palo na put i zakrčilo ga, grmlja i tko zna čega sve ne. Ali ti si kao poduztenik odabrao taj put i ti ćeš ga pokrčiti i osloboditi za druge koji dolaze iza tebe.

Podijeli: