Brojevi koji lažu: kako ih prepoznati

Kako u osobnim tako i u poslovnim financijama brojevi mogu biti naš saveznik ili naš neprijatelj. Sve je izraženo kroz brojeve ili se može izraziti kroz brojeve. Razlog tome je što su brojevi objektivni i lako mjerljivi.  Financijski izvještaji, broj lajkova ili pregleda objava, pa sve do Excel tablica u kojima pratimo svoje ciljeve, na kraju se sve svede na brojeve. Što se događa kada oni počnu „lagati“? Pitanje je to na koje donosimo odgovor u nastavku.

Kako brojevi „lažu“?

Brojevi sami po sebi ne mogu lagati. Problem nastaje kada ih čovjek interpretira ili koristi na način koji ne odražava stvarnost.  Vrlo lako od našeg saveznika broj može postati neprijatelj broj 1. Kako se to ne bi dogodilo donosim ti najčešće scenarije pogrešne interpretacije brojeva.

#1 nesvjesno uljepšavanje podataka

Ljudi često žele vidjeti bolje rezultate nego što stvarno postoje. Na primjer, u Excel tablici će možda zaokružiti brojeve ili prikazati prosjek koji skriva padove pojedinih segmenata poslovanja. Često idu i korak dalje pa „uljepšaju“ grafikon tako da trend izgleda optimističnije. Na prvu se čini kao benigno ponašanje, ali rezultat je stvaranje iluzije stvarnosti na temelju koje se zatim donose pogrešne financijske odluke.

#2 mentalni prečaci i kognitivne zamke

Naš um voli jednostavnije priče i obrasce. Pogotovo danas kada nam je sve doslovno dostupno na jedan klik miša i čini se kao da nemamo koncentracije za složenije razmišljanje i čitanje. Ako prosjek prihoda raste, skloni smo zaključiti da sjajno radimo i da zarađujemo. Dok je istina miljama daleko. Možda jedan proizvod zarađuje i vuče prosjek prema gore.

#3 selektivno isticanje podataka

ŽSkloni smo birati one brojeve koje podržavaju našu priču (onu koju bi željeli). Na primjer, marketing stručnjak će istaknuti impresivnih 10% rasta prodaje u jednom kvartalu, dok ignorira pad u ostatku godine. Rezultat? Brojevi daju „lažnu nadu“. Ili ćemo pak gledati samo prihode i zanemariti troškove i tako steći dojam da super zarađujemo, dok je istina da nam troškovi hlapljivo jedu profit i gotovo uopće ne zarađujemo.

#4 predviđanja temeljena na iluziji

Brojevi ponekada postanu oruđe samopotvrđivanja. Ako predviđaš rast na temelju preoptimističnih pretpostavki, cijela tablica postaje jedna velika iluzija. Ili je sama sebi svrha jer se ne poduzima ništa kako bi brojevi i postali stvarnost. Ovo je posebno prisutno kod planiranja projekata i u financijama.

Kako prepoznati „lažne“ brojeve

Postoje načini kako prepoznati „lažne“ brojeve. Najveći i najvažniji je imati hrabrosti biti iskren prema sebi. Jer ako nemamo hrabrosti pogledati istinu, ni jedan od savjeta koje ću ti izložiti neće biti dovoljan. Odnosno, tvoj um ih neće registrirati i zaključiti ćeš „moji brojevi su istiniti“. Evo nekoliko savjeta kako prepoznati „lažne brojeve“:

  • Provjeri izvor podataka: pouzdani podaci su ključ. Ako ne znaš tko je li kako prikupio podatke, brojevi su upitni. Zato uvijek svoje klijente tražim da s knjigovođom provjere što je zadnje knjiženo i 3 puta provjeravam brojeve, jer ako nemam sve podatke, analiza financijski check-in neće biti dobra
  • Pogledaj cijeli kontekst: nemoj se fokusirati samo na atraktivne brojeve. Graf ponekad može sakriti padove i fluktuacije
  • Nemoj gledati samo prosjek: prosjek često stvara iluziju. Primjer je prosječna plaća u Republici Hrvatskoj koja se računa za cijelu državu, ali itekako varira od regije do regije
  • Postavi pitanje „što nedostaje?“:  često su brojevi nepotpuni. Što nisi uključio u tablicu i/ili analizu
  • Prati vlastite predrasude: da, naš mozak voli „lijepu priču“. Pokušaj se svjesno oduprijeti toj želji.

Brojevi koji „lažu“ nisu zlonamjerni, mi smo ti koji im dajemo moć da uljepšavaju stvarnost. Svaka tablica, grafikon i statistički podatak treba čitati kritički. Kada se naviknemo provjeravati, uspoređivati i postavljati prava pitanja, brojevi postaju saveznici.

Brojevi su tu da ti pomognu u donošenju odluka, a često se dovedemo u situaciju da zbog manjka kritičkog razmišljanja, vođeni željom da vidimo sve dobro donesemo odluke koje nas vode u pogrešnom smjeru. I tako umjesto da naš biznis raste, on strmoglava pada u ponor iz kojeg ga zatim moramo vaditi.

Rezerviraj svoj termin za financijski check-in, analizu koja će ti realno, objektivno i jasno pokazati kako tvoj biznis sada stoji i što je potrebno promijeniti kako bi stigao tamo gdje želiš biti. 

Izvor fotografija: pexels.com

Podijeli: