Srce i pluća u našem tijelu imaju jako važnu ulogu, bez njih bi praktički bili mrtvi. Isto tako prihodi i novac imaju vitalnu ulogu u našem biznisu, bez jednog od njih biznis ne postoji. Biznis bez pluća (likvidnost) može imati prihode, ali neće moći preživjeti kratkoročne izazove i početi će se gušiti. Biznis bez srca (prihodi) može imati novac na računu neko vrijeme, ali neće imati energiju za rast i dugoročno opstati.
Prihodi i novac nisu isto
Poduzetnici često miješaju kruške i jabuke. Poistovjećuju prihode i novac. Međutim, biznis može imati novac na računu kao posljedicu zajmova, prodaje imovine biznisa (resursa koji su neophodni za obrtaj poslovanja) i slično. Isto tako, biznis može imati prihode bez da u konačnici ima novac na računu.
Recimo, možeš dogovoriti projekt i imaš prihode u pipline-u ali oni stižu tek kasnije kroz faze dovršetka projekta. To možemo vidjeti u biznisima koji se bave developmentom nekretnina, projektantima i slično. Kada gradiš zgradu, financiranje često dolazi od banke, prihodi dolaze tek nakon godinu, dvije kada se zgrada završi i stanovi prodaju ili poslovni prostori iznajme. Do tada biznis nema prihoda, ali ima novac jer je stigao od banke.
Stvari vrlo brzo iskliznu iz tračnica
Imamo i primjere poduzetnika koji imaju visoku prodaju, ali plaćanja kasne. Ovo sam imala priliku i sama svjedočiti prije nekoliko mjeseci. Igrom slučaja bila sam na sastanku gdje su dva poduzetnika dogovarala suradnju. Poduzetnik A je imao proizvode koji su trebali poduzetniku B. Poduzetnik A je na sastanku imao samo jedan cilj: prodati. Razmišljao je kratkoročno. U tom trenutku za njega je dovoljna zaštita bila 10 dana rok plaćanja. S druge strane, poduzetnik B je hitno trebao proizvode od poduzetnika A jer mu je on bio zadnja opcija.
Promatrala sam dvije osobe, svaka je polazila iz svog stanja nedostatka. Jedan iz nedostatka prihoda a drugi iz nedostatka proizvoda (i prihoda kao posljedica toga). Ni jedan od njih nije razmišljao dugoročno i nije postavio sebi a i drugoj strani prava pitanja:
- Koje osiguranje imam u slučaju neplaćanja?
- Hoću li zaista ovaj put napraviti drugačije i plaćati na vrijeme?
Oboje su imali „problem“ koji je sada trebalo riješiti. Ono što se dogodilo je da su zaista problem riješili. Kratkoročno. I taj mali problem (iako se njima tada činio ogromnim) je ubrzo postao lavina koja ih je zatrpala.
Što se dogodilo nakon nekoliko mjeseci? Poduzetnik A je mislio da je sklopio sjajan posao. Računi su se fakturirali, prihodi su rasli. Poduzetnik B je mislio da je sklopio sjajan posao, proizvodi su dolazili (iako sa problemima, nisu stizali na vrijeme, nije dolazilo sve što je naručeno i slično), nije više imao problem u nabavi i prihodi su dolazili nesmetano i njemu.
Ono što se zaista događalo je sljedeće:
- Poduzetnik A je fakturirao, ali nije naplaćivao i dug je narastao na nekoliko tisuća eura
- Poduzetnik B je imao robu, prihodi su mu stizali, ali nije naučio upravljati novcem i vrlo brzo je povećao dug za nekoliko tisuća eura, i u konačnici je ostao bez dobavljača
Nema zalihe = nema prihoda
Još jedan primjer je kada ne upravljamo zalihom. Ako nemamo zalihu a bavimo se trgovinom, imamo problem. Jer ako nemamo što prodavati, nećemo imati i ni prihoda ni novaca. Upravljanje zalihom je često komplicirano jer poduzetnici trebaju imati sustav koji će im omogućiti planiranje. I to u realnosti često izostane. Često se naručuju velike količine jer tvornice imaju minimalne količine. Taman naručiš robu, platiš i ona dođe. Prodaš ju, nisi naručio novu, ostaneš bez zalihe, novaca nema, ne možeš naručiti novu robu, nema prihoda.
Proizvodni biznisi, zahtijevaju pomno planiranje kako bi se ovo izbjeglo. Planiranje zalihom, prodajom i cash flowom. Jer sve to u konačnici utječe na prihode.
Likvidnost je sposobnost da platiš obveze na vrijeme. Prihodi s druge strane generiraju novac. Novac treba cirkulirati da biznis diše.

Ne čekaj dramu, reagiraj sada
Što možeš učiniti za pluća i srce svog biznisa? Prvi korak je da detektiramo gdje se nalazi ugrušak koji sprečava naše srce da pumpa i pluća da rade svoj posao. Ugrušak može biti:
- Nema sustava naplate potraživanja
- Nema sustava planiranja nabave
- Troškovi su izvan kontrole
- Ne fakturira se na vrijeme
- Nema planiranja cash flowa
- Ne znamo svoju točku pokrića
- …
Kada znamo gdje je ugrušak, možemo ga se riješiti. Možemo uspostaviti sistem za fakturiranje, točno propisati kada i kako ćemo fakturirati. Ne možeš zamisliti koliko puta sam svjedočila poduzetnicima koji „zaborave“ fakturirati svoje obveze, a onda kad ih fakturiraju „zaborave“ ih naplatiti.
Možeš napraviti plan nabave i uskladiti ga s planom prodaje i planom cash flowa. Znam, ovo zvuči užasno komplicirano, ako ne znaš sam ili nemaš vremena, angažiraj stručnjaka (mi ti možemo u tome pomoći, javi nam se).
Upravljaj svojim troškovima, jer kada su troškovi izvan kontrole, stvaraju se mali ugrušci koji utječu na tvoje srce i pluća biznisa. Znam da se jedna pretplata čini kao trošak koji sigurno neće upropastiti tvoj biznis, ali ako ima više takvih „pretplata“ onda to već itekako utječe na tvoju likvidnost.
Ne moraš biti financijski genij, samo slušaj svoje srce i pluća biznisa. Kad prihodi i likvidnost rade zajedno, biznis diše punim plućima. Preuzmi besplatni alat financijski check-in i pogledaj kako rade tvoja pluća i srce biznisa.
Izvor fotografija: pexels.com, Canva