Mikro odluke koje čine razliku

Mikro odluke su onaj začin koji bi mogao promijeniti cijelu strukturu tvog biznisa, i katapultirati te iz biznisa koji preživljava u biznis koji uspijeva. Studije pokazuju da firme s većom financijskom pismenošću i navikama redovitog upravljanja financijama bolje preživljavaju krize. 

Brže donošenje odluka = veći profit 

Mikro odluke i brzi odgovori imaju stvarne efekte na uspješnost tvog biznisa. Međutim, da bi mogao brže donositi odluke potrebno je da imaš podatke i informacije. A upravo su brojevi riznica informacija koju ne koristiš. To potvrđuje i znanost i razne analize koje su provedene, evo nekih koje izdvajamo:

Mikro odluke koje mijenjaju igru

Svaka odluka ima kumulativni efekt. Što više puta ponovimo nešto to postaje naša navika i ubrzo vidimo rezultate u stvarnosti. To je onaj dosadni dio biznisa, ali upravo on čini razliku između uspješnih i neuspješnih. Izdvojila sam nekoliko mikro odluka koje već danas možeš primijeniti u svom biznisu.

#1 Pitaj svakog postojećeg klijenta za preporuku

Preporuka je najjeftiniji oblik marketinga i najprofitabilniji. Nielsenovo istraživanje pokazuje da 92% potrošača više vjeruje preporukama poznanika nego bilo kojem oglasu. Ako si poduzetnik, kako si tražio knjigovođu? Pitao si za preporuku, jel tako? Već danas možeš svim klijentima poslati e-mail u kojem ih moliš za preporuku drugima. Kako bi ih motivirao, možeš im ponuditi popust na usluge koje koriste kod tebe ili možda 10% provizije. 

Jedan od najpoznatijih referral programa je zasigurno onaj od Dropboxa. Na svojim početcima su upravo zahvaljujući ovom programu postigli rast biznisa. U 15 mjeseci ostvarili su rast od 3900% korisnika. Ovaj primjer je savršen case study koji možeš proučiti i primijeniti ga na svoj biznis. 

#2 Uvedi mini upsell

Harvard business review navodi da upsell i cross-sell donose 20 do 30% dodatnog prihoda u servisnim biznisima. Dostavne platforme Wolt i Glovo danas su popularne za narudžbu jela, ako si restoran i nalaziš se na ovim platformama, jedan od sjajnih načina za uspell je ponuditi dodatke jelima poput umaka ili krumpirića.

#3 Fokusiraj se na proizvode / usluge s najvećom maržom

Povećanje cijene od 1% na proizvodima s velikom maržom može povećati profit za 8%. Ako je povećanje cijene način da se boriš s likvidnošću, zapitaj se da li si radiš medvjeđu uslugu zapravo? Jer ako povećavaš cijene na uslugama ili proizvodima koji imaju nisku maržu i fokusiraš se samo na njih i dalje nisi ostvario cilj: povećanje likvidnosti. Troškovi svejedno moraš platiti. Napravi analizu svojih proizvoda i usluga i marže koju ostvaruješ na njima. Ako ti je potrebna pomoć, unutar analize Financijski check-in radimo između ostaloga i na tome. 

#4 Jedan dan u tjednu rezerviraj za financije

Naravno da ne mislim da se 8 sati baviš financijama, 30 minuta tjedno je dovoljno da preuzmeš kontrolu nad financijama svog biznisa. Kreni s analizom troškova, prihoda i profita. Small business trend je otkrio da 61% vlasnika malih biznisa nema redoviti financijski pregled, a oni koji ga imaju češće prijavljuju stabilan rast i manje probleme s likvidnošću. Možda nećeš vidjeti pomake odmah, ali nakon nekoliko mjeseci praćenja i upravljanja svojim financijama garantiram ti da ćeš vidjeti stvarne pomake.

#5 Odredi dan kada si isplaćuješ plaću

Ogroman broj poduzetnika miješa privatne i poslovne financije. I sama sam bila jedna od njih. Kako mi je posao proučavanje brojeva i financija poduzetnika, ne bi vjerovali kako se te sitne transakcije od 10 do 50 eura s vremenom nakupe do značajnog iznosa. Apsolutni pobjednik je klijent koji je došao do cca 50.000 eura u samo 8 mjeseci jedne godine. Istovremeno je imao osjećaj da nema novaca i da mu biznis ništa ne daje jer si nije isplaćivao plaću. Ovo je možda najvažnija mikro odluka koju danas možeš donijeti, isplatiti si plaću i zaustaviti dizanje malih iznosa s bankomata.

#6 Postavi limit za sitne troškove

American Express je izračunao da neplanirani mali troškovi mogu činiti i do 20% ukupne potrošnje. Par eura se ne čini kao mnogo, ali se kumulativno nakupi. Upravo je ovo dokaz kako kumulativne male akcije donose ogroman učinak, bilo pozitivan ili negativan u ovom primjeru. Prije dvije ili tri godine pratila sam troškove na dostavu hrane. Nakupilo se toga tijekom mjeseca. Nakon analize, odlučila sam postaviti limit, odnosno u mom slučaju ja sam to u potpunosti zaustavila i sav novac sam preusmjerila u biznis. Bilo je to na razini 150 – 200 eura mjesečno, nije mnogo ali zamisli što trenutno možeš sa 200 eura mjesečno u biznisu? Možda angažirati virtualnog asistenta i rasteretiti se dijela poslova i dobiti vrijeme za nešto drugo, profitabilnije.

#7 kad kupuješ nešto novo zapitaj se: „Donosi li ovo prihod ili trošak?“

Nije svaki trošak zaista trošak, neki troškovi su investicija i imaju stvaran povrat. Kada promijeniš perspektivu i donosiš odluke na ovaj način, da se zapitaš donosi li mi ovaj trošak prihod u budućnosti ili trošak, tada si kao prioritet postavio svoj biznis i rast biznisa. A ne podsvjesne obrasce koji te navode na trošenje jer želiš biti viđen ili stvoriti dojam uspjeha (kupnja statusnih predmeta za koje je upitan benefit u tvom biznisu u ranijim stadijima). 

Tvoje mikro odluke stvaraju tvoj makro rezultat

Velike promjene se često ne događaju preko noći. One nastaju kroz male, često nevidljive odluke koje ponavljaš svakodnevno. Mikro odluke su poput mišića, ako ih treniraš redovito, postaju snažnije i stabilnije, a s vremenom nose sve veći teret. 

Možda ti se danas čini da taj jedan tjedni pregled financija, bilježenje troškova ili e-mail klijentu za preporuku ne čini razliku. Ali za šest mjeseci može donijeti itekako veliku razliku. Razliku između preživljavanja i rasta, između stresa i sigurnosti.

U biznisu, kao i u životu, mali koraci se zbrajaju. Ne trebaš odmah sve promijeniti, dovoljno je da svaki dan doneseš jednu odluku koja te vodi bliže jasnijim, zdravijim i profitabilnijim financijama. Tvoj biznis ne propada zbog jednog lošeg poteza. Ali raste zbog tisuću malih, dosljednih, mikro odluka.

Podijeli: