Piramida poduzetništva je model koji sam napravila kako bih ilustrirala tri razine poslovnog razvoja za vlasnika. Prva razina je Doer, slijedi CEO, a najviša razina je Lider. Na razini doera odnosno izvršitelja, vlasnik većinu zadataka rješava sam. Međutim, predugo zadržavanje na ovoj razini može dovesti do uvjerenja da “sve mogu sam”. Upravo to uvjerenje postaje glavna prepreka širenju tima i postizanju rasta. Tim je ključan za rast poslovanja.
Osobno sam iskusila ovu tranziciju kad sam postala predsjednik uprave tvrtke u dobi od 27 godina. Na teži način sam naučila da kočim rast tvrtke time što sam bila usko grlo u donošenju odluka, bojeći se prepustiti kontrolu i delegirati zadatke. Kočio me i strah da ću ispasti nesposobna ako delegiram.
Prije nekoliko dana sam sjedila na kavi sa prijateljicom koja je baš o ovome pričala. Zaključila je kako smo mi same sebi prepreka jer smo se uvjerile da će na nas gledati kao da nismo dovoljno sposobne ako zatvorimo biznis i vratimo se u korporaciju, ili ako uzmemo pomoć. Često je naš način razmišljanja značajna prepreka rastu našeg poslovanja.
Kako je klijent širenjem tima vratio 40% svojih dugova u tri mjeseca?
U svom radu s klijentima otkrila sam da je ovakav način razmišljanja značajna prepreka rastu poslovanja, pa čak i otplati duga. Mnogi klijenti oklijevaju proširiti svoj tim zbog straha od gubitka kontrole, nemogućnosti plaćanja zaposlenika i učinkovitog upravljanja njima.
Jedan od mojih klijenata je poduzeće iz kulturne industrije. Angažirali su me da im pomognem da se izvuku iz dugova. Krenuli smo od analize njihove financijske situacije i izrade budžeta za naredni period. Pomno smo pratili budžet i odstupanja od plana u prva dva mjeseca, a dosta vremena posvetili smo i analizi troškova i postavljanju ciljeva za 2023. godinu. Zatim smo na temelju dobivenih uvida izradili budžet za cijelu godinu.
U sklopu našeg rada analizirali smo radna mjesta i zadatke poduzeća te smo otkrili da glavninu operativnih zadataka obavlja direktor, što ostavlja malo vremena za fokusiranje na poslovanje. Preporučili smo zapošljavanje nove osobe koja bi preuzela neke od tih zadataka. Direktor je na kraju zaposlio dvije osobe u relativno kratkom vremenskom razdoblju. Izračunali smo i točku pokrića što nam je pomoglo da shvatimo koliko je proizvoda potrebno prodati da se pokriju svi troškovi poduzeća. Taj je broj donio jasnoću i pomogao je klijentici da postavi jasne prodajne ciljeve za tim.
Kao rezultat našeg rada, moj klijent je uspio smanjiti svoj dug za 40,40% u samo tri mjeseca, proširiti svoj tim i restrukturirati svoje poduzeće, implementirati sustav izvještavanja za veću jasnoću i sigurnost, planirati budžet u skladu sa svojim ciljevima, akumulirati određemnu svotu novaca na svom računu i povećati svoj prihod.
Proširenje tima, bilo zapošljavanjem ili angažiranjem suradnika, jedna je od najmoćnijih stvari koje poduzetnik može učiniti za svoje poslovanje. Obvezujući se plaćati i podržavati članove tima, poduzetnici imaju moć pozitivno utjecati na njihove živote. Strah od plaćanja zaposlenika ili sumnje u nečiju sposobnost generiranja dovoljnog prihoda ne bi smjele spriječiti poduzetnike u izgradnji tima. Kao CEO, posvećivanje vremena stvaranju novih proizvoda ili usluga i poboljšanju postojećih najvažnija je uloga koju netko može igrati u rastu svog poslovanja. A upravo ga manjak vremena sprečava da to uradi ranije. Širenje tima je ključan aspekt rasta poslovanja.
Izvor fotografija: Pexels, Canva